luni, 6 ianuarie 2014

Care-i treaba cu vegetarianismul?

 Toata viata, de cand ma stiu am fost intrebata: ''Vai, dar tu de ce nu mananci carne?'', ''Esti bolnava?''. Pentru ca eram mica, respectiv 9 ani, nu stiam sa expun argumentele pe care astazi le explic. Nu aveam de unde sa stiu notiuni de nutritie, idei despre sanatate si alte chestii de genul asta, insa stiam sigur ca nu imi place carnea la gust, ca si consistenta, ca aspect si miros. Am intampinat stari serioase de greata in copilarie cand parintii ma puneau sa mananc carne, imi era rau de la mirosul carnii crude sau gatite...si ori de cate ori vedeam vreo fiinta moarta in farfuria mea. Fiind un copil poate mai sensibil, imi era foarte mila de animale si spun eu acum, poate din cauza asta mi-am indus ideea ca a consuma carne este o fapta criminala, gretoasa, brutala, josnica.
Cu trecerea timpului am ramas la fel, fara pofta pentru acest aliment. De-a lungul vremii au incercat multi sa ma pacaleasca ''dar e fara carne, draga'' sau ''e cu ulei, nu cu untura'', nasul meu simte si daca o leguma a stat langa carne, nici vorba sa ma poti pacali. Apoi au urmat: ''Mananca supa, am scos carnea.''...cum sa le explici mai clar oamenilor ca nu mananci carne decat spunandu-le ca esti vegetarian? Unii inteleg, altii au grave lacune. Dupa cativa ani am renuntat total si la oua, care m-au ingretosat peste masura. Laptele in starea sa lichida la fel, mi se pare oribil, nu il pot consuma nicicum. Cativa ani am consumat iaurturi din comert, care cu aromele lor artificiale mascau cumva faptul ca erau facute din lapte totusi. De peste un an nu mai pot manca nici iaurturi pentru ca din nou...da, ati ghicit, mi se intoarce stomacul de greata. Din lactate ce mai pot consuma sunt branzeturile, numai de vaca, numai cumparate in vid si numai cu o consistenta tare...cele vascoase imi displac total.
Nu sunt vegetariana pentru ca asa am citit eu in reviste ca e la moda, nici din ipocrizia care ii caracterizeaza pe alti vegetarieni (dar care poarta articole din piele si blana), ci pentru ca organismul meu nu ma lasa sa mananc carne. Ca sa inlatur orice urma de ipocrizie, pe unele ''rontaieli'' scrie ca pot contine urme de ou, dar nu il simt, asa ca nu ma deranjeaza, la fel si lapte...unii biscuiti sau prajituri contin lapte, dar atata timp cat nu il simt nu ma deranjeaza, in schimb mirosul carnii il simt in absolut orice fel de mancare si nu pot consuma.
Nu e scump sa fi vegetarian! Aud ineptii de genul, ca este scump sa mananci fara carne. Serios? Macar ai incercat? Eu ma sperii cand vad preturile carnurilor, nu stiu cum pe altii ii sperie cand vad ca o salata costa 3 lei, o punga de spanac 5 lei si restul legumelor mult mai ieftin in piata. E adevarat ca in supermarket orice produs este cu 2-3 lei mai scump, insa nu te impiedica nimeni sa cumperi din piata, ieftin si bun. Soia se gaseste la 2-3 lei o punga, marunta, cuburi sau snitele. Nu trebuie sa cumperi salam si parizer de post, care au E-uri, multi coloranti si prea multa sare, iti poti face absolut ce vrei acasa, ieftin! Asa ca acest argument cade, nu e scump sa mananci vegetale.
 Sa nu se inteleaga ca sfatuiesc pe cineva sa fie vegetarian, nu...este o alegere foarte personala, chiar intima, este relatia cea mai intima cu corpul tau. Nici macar nu garantez ca sunt mai sanatoasa decat un carnivor, dar ma simt bine! Ma simt foarte bine si nu am intampinat nici macar o problema de sanatate serioasa, racesc foarte rar, o data la cativa ani si in general sistemul meu imunitar este puternic. Sunt vegetariana pentru ca asa mi-a spus corpul meu sa fiu.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu